1. Ectomorph

ectomorph2-1.png

2. Mesomorph

mesomorph-3.png

 3. Endomorph

endomorph-1.png

 

 

 

Niet ieder lichaam zit gelijkmatig in elkaar. Er bestaan in grote lijnen drie verschillende soorten, met elk hun eigen bouw en elk hun eigen manieren tot vetopslag en spieropbouw:

Als je af wilt vallen, en wilt beginnen met trainen, is het goed om eerst te checken welk lichaamstype je hebt. Wanneer je weet hoe jou lichaam in elkaar zit, is het gemakkelijker om een realistisch en haalbaar doel te stellen, met een passend sport- en voedingsschema.

 

 

De drie basis lichaamstypen zijn: Ectomorph (afbeelding 1), Mesomorph (afbeelding 2) en Endomorph (afbeelding 3).

Ectomorph kenmerken: Smalle heupen en schouders, lange ledematen, smalle enkels en polsen, weinig lichaamsvet

Mesomorph kenmerken: Smalle taille, dunne polsen, brede sleutel beenderen, atletische bouw

Endomorph kenmerken:  Smalle schouders, brede heupen, smallere polsen/enkels, neiging tot vetopslag, traag metabolisme

 

Het meest realistische doel is om dus de beste versie van je eigen lichaamstype te zijn.

 

Hierbij is Mesomorph vaak de gulden middenweg voor de ecto- en endomorph. Een endomorph werk naar meer spiermassa en minder vet, en een ectomorph werkt ook naar iets meer spiermassa en juist iets meer vet.

In de workout programma's zitten deze principes verwerkt, met tips voor jouw lichaamstype.