Het belang van gezonde darmen  ♥   ♥   ♥  

 

Gezonde darmen zijn heel belangrijk voor een goed functionerend (immuun)systeem. Je darmen verteren je voedsel, en nemen hierbij al onze belangrijke vitaminen en mineralen op. Deze zijn onmisbaar voor je lichaam, en hebben we nodig voor groei, herstel en onze afweer tegen schadelijke indringers. Vitaminen en mineralen kunnen wij zelf niet aanmaken, je lichaam is hierbij volledig afhankelijk van de voeding die je tot je neemt.. (!) 

 

Je kunt je dus wel voorstellen, dat wanneer er ergens in je darmen iets niet goed functioneert, en deze vitaminen en mineralen niet goed opgenomen kunnen worden, hier langzaam een tekort aan ontstaat.  Door tekorten aan vitaminen en mineralen ontstaan er een heleboel klachten die uiteindelijk tot auto-immuunziekten kunnen leiden.

 

 

Fysieke klachten van een niet goed functionerende darm:

 

  • Een opgeblazen gevoel
  • Lage buikpijn
  • Steken/krampen in de buikstreek
  • Verstopping
  • Diarree
  • Winderigheid
  • Prikkelbare darm

 

 

Je darmen hebben invloed op heel je systeem. Vaak zijn auto-immuunziekten ontstaan door langdurige vitamine en mineralen tekorten, en dit kan komen door niet goed functionerende darmen. 

 

Als je darmklachten langdurig aanhouden, kan dit uiteindelijk leiden tot onder andere:

 

  • Menstruatieproblemen
  • Ontstekingen
  • Voedsel intolerantie
  • Astma
  • Vermoeidheid
  • Schildklierproblemen
  • Eczeem en psoriasis

 

 

Sommige wetenschappers noemen onze darmen ons “tweede brein”. Een disbalans of defect in je darmen heeft dus niet alleen effect op het functioneren van je lichaam, maar ook op je hersenen!

 

Uit onderzoeken is gebleken dat de signalen vanuit de darmen verschillende hersengebieden bereiken, met name het limbisch systeem dat zorgt voor emotie verwerking, motivatie en genot. Het betekend niet dat de darm deze hersengebieden aanstuurt, maar hij kan deze gebieden wel (negatief) beïnvloeden. (Hierover zal ik in een volgende blog meer vertellen.)

 

 

Psychische klachten van een niet goed functionerende darm: 

  • Stemmingsproblemen
  • Angststoornissen
  • Stress gevoeligheid
  • Depressie
  • Concentratieproblemen
  • Autisme, Ja. autisme, check hier de link naar het onderzoek

 

Het goede nieuws is, dat je de meeste van de bovengenoemde klachten kunt oplossen/verbeteren, door je darmen te “repareren”. Hoe kun je dit doen? Hieronder volgen een aantal opties.

 

  1. Schadelijke voeding elimineren

Ten eerste is het heel belangrijk dat je voeding die belastend is voor je darmen elimineert uit je voedingspatroon. Deze maken het onmogelijk voor je darmen om te helen.  Belastend voor je darmen zijn:

  • Gluten (deze zitten in alle tarwe producten) Gluten bevat fytinezuur. Fytinezuur bindt zich in je darmen aan jouw vitaminen & mineralen, om zichzelf op deze manier uit te scheiden. Hierdoor krijgt je lichaam de kans niet deze vitaminen & mineralen zelf op te nemen.
  • Transvetten (deze zitten in chips, koek, margarine, fast food, crackers, en bak & braad producten)
  • Geraffineerde suikers (dit zit in veel verpakte voeding zoals koekjes, gebakjes, chocolade, graanrepen, gezoete zuivelproducten, snoep etc.)
  • E-nummers, let met name op: E385, E432, E460, E461, E621, E950 , E951 & 1520 (Hierover zal ik in een volgende blog meer vertellen)
  •  Lactose (dit zit in zuivelproducten zoals melk, kaas en vla maar ook in veel eiwit repen en sport proteïne-poeders) Lactose verteren wij als volwassenen eigenlijk heel slecht, omdat 90-95% van onze lactose verteringsenzymen (lactase) niet meer aanwezig zijn. Rond ons 3e levensjaar beginnen deze enzymen al af te nemen.

 

  1. Gebruik probiotica

Probiotica zijn goedaardige bacteriën die van nature voorkomen in je darmen. Ze houden je darmen gezond en in balans. Bij beschadigde darmen zijn deze niet of te weinig aanwezig, en krijgen hierdoor de kans niet schade te herstellen. Door dagelijks een probiotica supplement te slikken, zorg je er voor dat deze goede bacteriën weer gaan regeren en zo je darmen weer in balans kunnen brengen.

 

  1. Drink veel water

Water is helend voor je lichaam en dus ook voor je darmen. Je darmen hebben ongeveer 2 liter water nodig tijdens het verteringsproces.

 

  1. Eet vezels

Vezels zijn belangrijk voor een goed lopende stoelgang (e dus vitamine en mineraal opname!) Vezels zitten in groente en fruit, maar bij schade aan je darmen kun je deze in rauwe vorm het best vermijden. Voor vezels raad ik je aan om gebroken lijnzaad, chiazaad, gekookte groenten, zilvervliesrijst, quinoa en amaranth op je menu te zetten.

 

  1. Gebruik kokosolie ♥

Kokosolie bevat bestanddelen die werkzaam zijn tegen ontstekingen, virussen, schimmels en bacteriën. Dagelijks een eetlepel bij de maaltijd doet wonderen!

 

Kokosolie wordt overigens niet als vet opgeslagen in je lichaam, en draagt zelfs bij aan je vetverbranding! Voor wie af wil vallen, is het dus geen probleem hier gebruik van te maken. 

 

 

Afhankelijk van de schade hoe lang je herstel is, maar je zult zelf snel genoeg merken wanneer je je beter begint te voelen. Wees in ieder geval twee weken wel echt strikt voor jezelf, en elimineer echt alles waar je darmen niet tegen kunnen, alleen zo kunnen ze echt goed herstellen. 

 

 

 

Mocht je vragen hebben, mail gerust naar julia@healingfoodsdeventer.nl

 

 

Liefs,

 

 

Healing Foods Deventer