Gezonde darmen zijn heel belangrijk voor een goed functionerend (immuun)systeem. Je darmen verteren je voedsel, en nemen hierbij al onze belangrijke vitaminen en mineralen op die we nodig hebben voor groei, herstel en onze afweer tegen schadelijke indringers. Vitaminen en mineralen kunnen wij zelf niet aanmaken, je lichaam is hierbij volledig afhankelijk van de voeding die je tot je neemt.. (!) 

Hiernaast zijn onze darmen belangrijke producent van onze hormonen. Hormonen zijn de sleutel naar een gezonde vetverdeling. Een verstoorde hormoon huishouding kan ons dikker maken. Hormonen hebben echter eerst co-factoren nodig: vitaminen & mineralen.

 

Je kunt je dus wel voorstellen, dat wanneer er ergens in je darmen iets niet goed functioneer, een tekort aan vitaminen & mineralen ontstaat.  Door tekorten aan vitaminen en mineralen ontstaan er een heleboel klachten die uiteindelijk tot auto-immuunziekten kunnen leiden.

 

Fysieke klachten van een niet goed functionerende darm:

  • Een opgeblazen gevoel
  • Lage buikpijn
  • Steken/krampen in de buikstreek
  • Verstopping
  • Diarree
  • Winderigheid

 

Als je darmklachten langdurig aanhouden, kan dit o.a. leiden tot:

-          Menstruatieproblemen

-          Ontstekingen

-          Gewichtstoename

-          Voedselintolerantie

-          Vermoeidheid

-          Schildklierproblemen

-          Eczeem & psoriasis

-          Astma

 

Onze darmen staan hiernaast in relatie met ons brein. Sommige wetenschappers noemen onze darmen ons “tweede brein”. Een disbalans of defect in je darmen heeft dus niet alleen effect op het functioneren van je lichaam, maar ook op je hersenen!

 

Uit onderzoeken is gebleken dat de signalen vanuit de darmen verschillende hersengebieden bereiken, met name het limbisch systeem dat zorgt voor emotie verwerking, motivatie en genot. Het betekend niet dat de darm deze hersengebieden aanstuurt, maar hij kan deze gebieden wel (negatief) beïnvloeden. 

 

Voorbeelden van psychische klachten in relatie tot ongezonde darmen: Stemmingsproblemen, prikkelbaarheid, stress gevoeligheid, concentratieproblemen, angststoornissen en zelfs autisme en depressie! (Hierover zal ik in een volgende blog meer vertellen.)

overall-health-gut-health-fb.jpg

 

Heb jij het idee dat je darmen niet goed functioneren? In veel gevallen, kun je deze weer herstellen. Hoe kun je dit doen? Hieronder volgen een aantal opties:

 

  1. Schadelijke voeding elimineren

Ten eerste is het heel belangrijk dat je voeding die belastend is voor je darmen elimineert uit je voedingspatroon. Deze maken het onmogelijk voor je darmen om te helen.  Belastend voor je darmen zijn onder andere: Gluten, transvetten, Geraffineerde suikers, E-nummers & Lactose.

In een consult kan ik voor jou een plan op maat maken, waar deze producten voor een lekker en gezonde alternatief vervang. Door dit plan, zal je merken dat je je fitter & energieker gaat voelen, en je huid er beter uit gaat zien! Mail me op julia@healingfoodsdeventer.nl voor meer info.

 

  1. Gebruik probiotica

Probiotica zijn goedaardige bacteriën die van nature voorkomen in je darmen. Ze houden je darmen gezond en in balans. Bij beschadigde darmen zijn deze niet of te weinig aanwezig, en krijgen hierdoor de kans niet schade te herstellen. Door dagelijks een probiotica supplement te slikken, zorg je er voor dat deze goede bacteriën weer gaan regeren en zo je darmen weer in balans kunnen brengen.

 

  1. Drink veel water

Water is helend voor je lichaam en dus ook voor je darmen. Je darmen hebben ongeveer 2 liter water nodig tijdens het verteringsproces.

 

  1. Eet vezels

Vezels zijn belangrijk voor een goed lopende stoelgang (en dus vitamine en mineraal opname!) 

 

  1. Gebruik kokosolie ♥

Kokosolie bevat bestanddelen die werkzaam zijn tegen ontstekingen, virussen, schimmels en bacteriën. Dagelijks een eetlepel bij de maaltijd doet wonderen!

Kokosolie wordt overigens niet als vet opgeslagen in je lichaam, en draagt zelfs bij aan je vetverbranding! Voor wie af wil vallen, is het dus geen probleem hier gebruik van te maken

 

 

kokosolie-kopie-2.jpg

Afhankelijk van de schade, hoe lang je herstel is. Je zult zelf snel genoeg merken wanneer je je beter begint te voelen. Wees in ieder geval twee weken wel echt strikt voor jezelf, en elimineer echt zoveel mogelijk waar je darmen niet tegen kunnen, alleen zo kunnen ze echt goed herstellen.

 

Mocht je bij mij langs willen komen voor een op maat gemaakt plan, of heb je andere vragen: mail naar julia@healingfoodsdeventer.nl

 

 

Liefs,

 

Julia

Healing Foods Deventer